sobota, 22 października 2016

#167 Ślady („Życie z powieścią nie ma nic wspólnego.”)

Ślady 
Jakub Małecki
320 stron
Premiera: 28.09.2016
Ocena: 8/10 
Wydawnictwo Sine Qua Non
Boże, gdybyś istniał, tobyś nas wszystkich w jednej chwili wymordował, jestem tego pewna - tak mówi do siebie w myślach. ”*

Ślady” to książka zawieszona pomiędzy opowiadaniem, a powieścią

Jeśli ktoś zapyta mnie o czym są „Ślady” powiem po prostu, że o ludziach. 
Ale także o tym jak smakuje smutek, załamanie, rozczarowanie, samotność, porażka, radość, chwilowe uniesienie, spełnienie i poczucie bezpieczeństwa. „Ślady” to podróż przez pokolenia. 

Opowiadania, które mają w sobie nutę wojny, miłości i wzruszających wspomnień, łączą się w całość o uniwersalnym charakterze. Już przy okazji „Dygotu” pisałam, że Jakub Małecki jak nikt potrafi odmalować słowami panoramę ludzkich zachowań. „Ślady” tak jak „Dygot” mnie zasmuciły, bo pełno tu nostalgii i zapachu minionych czasów. Podoba mi się ścieżka rozwoju tego autora, jego oryginalność i poetycka wymowa jego książek, która pozwala mi się zapomnieć i zaczytać...

* * * 

„Chwaścior nic w życiu nie zrobił, ale i tak miał życie.”*

Mimo tego, że opowieść prowadzona jest ambitnie, to czyta się ją lekko. Wciąga niczym narkotyk. Może właśnie dzięki realizmowi. „Ślady” to utwór nieoczywisty. Nie potrafię określić w jakim kierunku uda się ten autor w następnej książce. Jestem ciekawa, czy dalej będzie doskonalił te nieprzewidywalne, poniekąd poszarpane strzępki ludzkich losów w opowiadaniach, czy też nie. Jednak nie ulega wątpliwości, że „Ślady” to mocna dawka przenikliwej analizy ludzkiego życia

Wszystkie historie stworzone przez Jakuba Małeckiego mają wspólny mianownik. Splatają się ze sobą, intrygują. Na kolejnych stronach powracają te same motywy i problemy, ale oświetlone jakby z innej strony. 

Dla wszystkich, którzy cenią sobie prostotę, minimalizm, potrafią zachwycać się codziennością i wielką wartość mają dla nich sprawy zwyczajne, ta książka może okazać się idealna. Jakub Małecki wybitnie opisuje ludzi, ich życie i emocje. Polecam. 

Za możliwość przeczytania
dziękuję
Wydawnictwu Sine Qua Non

Przeczytaj także:


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty w tytule i w treści posta pochodzą z książki Ślady
** okładka książki - LubimyCzytac.pl

W i ę c e j   n a :  

Znane są Wam książki Jakuba Małeckiego? 

z a c h w y t    n a d    o p r a w ą 


4 komentarze:

  1. Słyszałam o niej już kilka dobrych słów, jestem zainteresowana tą powieścią, bardziej niż tą poprzednią napisaną przez autora. Mam nadzieję, że moja biblioteka nie będzie długo zwlekać z zakupieniem tej pozycji. ;)

    Pozdrawiam cieplutko i zapraszam do siebie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Dygot" mam w planach, ale ciągle nie udało mi się dorwać tej książki w bibliotece. Teraz kuszą mnie jeszcze "Ślady", zatem mam nadzieję, że oba tytuły trafią do mnie w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam książek tego autora, ale tej nie mówię nie. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tylko debiut autora, ale na półce czeka już "Dygot".

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...