poniedziałek, 21 marca 2016

#145 Motylek („Nie zawsze trzeba być efektownym, aby być efektywnym.”) + Nowości w biblioteczce

Motylek
Katarzyna Puzyńska
608 stron
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Ocena:9/10
Cykl: Lipowo (tom 1)
Premiera: 06/02/2014
Czuję się jak gąsienica, która wkrótce się przepoczwarzy w cudowną istotę. Przepiękne kolory ukrytych dotychczas skrzydeł błysną, rozjaśniając szarość monotonnych dni. Zajmę miejsce Motylka. Stanę się Motylkiem.”*

Nie jestem w stanie przypomnieć sobie, od kiedy po głowie chodził mi pomysł sięgnięcia po książki Katarzyny Puzyńskiej. Cykl „Lipowo” gości już od dwóch lat na Waszych blogach, portalach czytelniczych i magazynach literackich, a mi do niego było zupełnie nie po drodze. 

Całe szczęście w jednej z rzeszowskich bibliotek znalazłam „Motylka”. Siedział gdzieś zapomniany wśród innych kryminałów. 
Dzisiaj, kiedy jestem w trakcie czytania książki pt.: „Więcej czerwieni” (II tom cyklu: „Lipowo”), postanowiłam podzielić się z Wami przemyśleniami na temat powieści, którą połknęłam w parę dni. 

* * *

Na początku „Motylka” znajduje się wspaniały cytat. Wspaniały, bo zapadający w pamięć, dający do myślenia i intrygujący od pierwszej, aż to ostatniej linijki. 

I dreamed I was a butterfly, flitting around in the sky; then I awoke. Now I wonder: Am I A man who dreamt of being a butterfly, or am I A butterfly dreaming that I am a man?”** Okazuje się, że i książka Katarzyny Puzyńskiej będzie posiadała w sobie pierwiastki tej sentencji. Będzie zapadała w pamięć i intrygowała, jednocześnie opowiadając o codziennych problemach zwykłych ludzi. 

Ale czy do końca codziennych? W małym Lipowie na Mazurach zostaje zamordowana zakonnica. Ktoś pod przykrywką wypadku samochodowego dokonał brutalnego morderstwa, a kilka dni po tak spektakularnym wydarzeniu dla małej społeczności Lipowa, sytuacja się powtarza. Czy na Mazurach na dobre osiadł seryjny morderca? Jak można i czy w ogóle można zapanować nad falą kolejnych morderstw? 


Motylek” to opowieść o miasteczku, w którym wszyscy się znają i jednocześnie skrywają olbrzymie tajemnice. Zagadek jest tyle, że w pewnym momencie można czuć przesyt. Każdy z nas - czytelników - posiada instynkt, który będzie skłaniał nas do rozwiązania sekretów, jednak w książce Katarzyny Puzyńskiej nie będzie to takie proste, bo jest to autorka, która potrafi skutecznie uśpić naszą czujność. Osobiście wielokrotnie poczułam się przechytrzona przez mordercę. 

Motylek” to cała paleta różnorodnych postaci. Na plan pierwszy wysuwa się grupa policjantów z Lipowa, którzy zdawać by się mogło, niczym nie różnią się od innych mieszkańców wsi, a z drugiej chcą udowodnić, że profesjonalizm w pracy nie jest im obcy. Każdy z bohaterów posiada podwójne oblicze - jedno ukazywane sąsiadom, drugie które pokazuje czytelnikowi w formie swoich przemyśleń. To co najważniejsze, Katarzyna Puzyńska za pomocą mnóstwa wątków potrafi znakomicie dozować napięcie. Sugestie dotyczące rozwiązania tajemnicy są delikatne i na tyle wątłe, że tak jak w przypadku kryminałów Agathy Christie ciężko jest w pełni przeniknąć umysł zabójcy. 

Motylek” to także w dużej mierze postać Weroniki Nowakowskiej - kobiety, która po rozstaniu z mężem przeprowadza się z wielkiego miasta do Lipowa, i która próbuje odbudować swoje życie w klimatycznym dworku z psem i końmi u boku. Bohaterka wyjątkowo szybko odnajduje się w małomiasteczkowej społeczności i błyskawicznie zostaje zamieszana w sprawę okrutnego zabójstwa.

Mała wioska, posterunek policji i pełno kontrastowych postaci zamieszanych w śledztwo. Taki właśnie jest „Motylek”. Warto pamiętać, że książka Katarzyny Puzyńskiej jest debiutem. Pomimo tego, że całkowicie udało mi się w niej zatopić, powieść nie jest pozbawiona powtórzeń, czy irytujących jednostek, takich jak na przykład 59-letnia komisarz Klementyna Kopp. Jednak fantastycznie było powędrować ścieżkami śledztwa wyznaczonymi przez polską autorkę.

... a dla serii „Lipowo” szykuję miejsce w biblioteczce obok książek Katarzyny Bondy i Zygmunta Miłoszewskiego.


Motylek [Katarzyna Puzyńska]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Cykl LIPOWO: 

1. Motylek
2. Więcej czerwieni
3. Trzydziesta pierwsza
4. Z jednym wyjątkiem
5. Utopce
6. Łaskun
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty w tytule i w treści posta pochodzą z książki Motylek
**cytat autorstwa Zhuangzi

N o w o ś c i  w  b i b l i o t e c z c e: 

Wydawnictwo Znak
Premiera: 04/04/2016

Ballada o drobnym karciarzu
Lawrence Osborne
272 stron
Wydawnictwo Znak Literanova
Premiera: 04/04/2016!
Makau, miasto ekskluzywnych kasyn, zostało stworzone dla ludzi takich jak lord Doyle. Outsiderów, wyrzutków, utracjuszy w chińskiej stolicy hazardu poszukujących ucieczki i zapomnienia. Doyle noce spędza na grze w bakarat i piciu, dnie przesypia w eleganckim hotelu. Topniejąca gotówka ma dla niego coraz mniejsze znaczenie, liczy się jedynie gra, w której można się zatracić, szukając satysfakcji zarówno w zwycięstwie, jak i w gorzkiej przegranej.

Młoda call girl, zapoznana przypadkiem w jednym z kasyn, niespodziewanie dla samego Doyle’a stanie się osobą, z którą połączy go nić porozumienia i która jako pierwsza usłyszy prawdę o jego przeszłości. Prawdziwa relacja między nimi wyda się obojgu obietnicą odkupienia. Jednak w świecie pozorów i sztuczności zaufanie nie może być niczym trwałym.


Książka Osborne’a, podobnie jak pamiętne dzieła Dostojewskiego i Grahama Greena, wpisuje się w znakomitą tradycję powieści opowiadających o nałogu, a także o samotności oraz winie, która ciąży na całym życiu. [Wydawnictwo Znak Literanova]

Do sięgnięcia po tę książkę skłoniło mnie ostatnie zdanie z opisu mówiące, że to powieść o nałogu, a także o samotności oraz winie, która ciąży na całym życiu, a także interesująca okładka. 
Mam nadzieję, że się nie zawiodę. 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

Wydawnictwo Powergraph

Wróżenie z wnętrzności
Wit Szostak
234 strony
Wydawnictwo Powergraph
Premiera: 21/10/2015
Każdy choć raz chciał zostawić wszystko i zniknąć. Mateusz porzuca karierę i zamieszkuje na opuszczonym dworcu. Jego brat Błażej od lat nie wypowiedział ani słowa. Ale nic nie jest takie, jak się wydaje. To pełna niedopowiedzeń i pulsującego erotyzmu opowieść o dwóch braciach i kobiecie.

Wit Szostak (1976)  urodził się, ożenił i mieszka w Krakowie. Z wykształcenia doktor filozofii, na co dzień wykłada na jednej z krakowskich uczelni. Ostatnia z jego powieści, Sto dni bez słońca, nominowana była do Paszportów Polityki 2014; przedostatnią, Fugę, nominowano do nagrody NIKE 2013. [Materiały nadesłane]

To mój debiut w kwestii współpracy z wydawnictwem Powergraph. Mam nadzieję, że książka spełni moje oczekiwania. Więcej o „Wróżeniu z wnętrzności” znajdziecie pod tym linkiem (fragment programu Cappuccino z książką)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

W dzisiejszym poście rozpoczynającym nowy tydzień, znalazło się miejsce dla trzech książek. Którą z nich czytaliście, którą polecacie, a po którą macie ochotę sięgnąć. 


Udanego tygodnia!

7 komentarzy:

  1. "Motylka" czytałam. Podobała mi się ale drażniły mnie te powtórzenia. Ciekawi mnie powieść Szostaka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja sama mam wielką ochotę na książki Puzyńskiej...Żaluje, że nie skusiłam się na wielką promocję, gdzie jej wszystkie książki można było kupić za 100 złotych :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapoznanie się z twórczością Puzyńskiej mam już w planach od dłuższego czasu, ale jakoś mi nie po drodze. Twoja recenzja jeszcze bardziej rozbudziła moją ochotę na tę lekturę. Uwielbiam takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Motylek mnie zainteresował :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z twórczością Puzyńskiej, ale mam nadzieję, że to jedynie kwestia czasu. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. O autorce dużo słyszałam, o tej konkretnej książce też, ale to nie mój gatunek.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...