piątek, 13 listopada 2015

#133 Sekta egoistów („Odrobina tajemnicy ekscytuje, jej nadmiar otępia.”)

Sekta egoistów
Éric-Emmanuel Schmitt
205 stron
Wydawnictwo Znak Literanova
Ocena: 6/10
Premiera: 2 listopada 2015
Z tego wszystkiego wyłaniał się jednak pewien wspólny pogląd, że pan Languenhaert jest zwolennikiem filozofii egoistycznej, zgodnie z którą istnieje tylko on, a świat, wy, ja, Paryż i cała Francja jesteśmy tylko tworem jego wyobraźni.”*

John Donne - czołowy poeta wczesnego angielskiego baroku napisał kiedyś, że „żaden człowiek nie jest samotną wyspą; każdy człowiek stanowi ułamek kontynentu, część lądu”. Éric-Emmanuel Schmitt w swojej pierwszej, nieopublikowanej jak dotąd w Polsce książce, jakby na przekór postawionej tezie, stawia pytanie: „czy można żyć tylko dla siebie, zapominając o innych”*? Więź z innymi, asymilacja ze społeczeństwem, a może egoizm? 

Odpowiedź na to pytanie w „Sekcie egoistów” próbował znaleźć Gérard.

. . .

Tytułowa Sekta egoistów to dość specyficzna organizacja, na której trop wpada Gérard, wertując bardzo starą książkę. Bohater książki Schmitta to niepoprawny poszukiwacz niezwykłych zagadek. W informacjach na temat tej szczególnej grupy ludzi, doszukuje się filozoficznego przełomu i ponadczasowego odkrycia. To sprawia, że Gérard całkowicie zatraca się w poszukiwaniach, a jego rodzące się zaciekawienie z czasem przeradza się szkodliwą obsesję. Temat, którym się zajmuje, z czasem zaczyna dotykać jego samego.
Gérard ignoruje wszystko i wszystkich. Staje się częścią sekty egoistów.


Na pierwszy rzut oka widać, że „Sekta egoistów” to książka stworzona z umiłowania filozofii, historii, ale i na potrzeby upublicznienia rozważań na temat Boga. Schmitt w swojej książce głośno mówi o teorii egoizmu filozoficznego, która w skrócie oznacza: „Ja sam jestem stwórcą świata”. Autor zanim nawrócił się na chrześcijaństwo, przez wiele lat koncentrował swoje myśli na agnostycyzmie. Schmitt zachowuje się w swojej pierwszej powieści jak owca, która zbłądziła. Próbuje znaleźć swoją własną ścieżkę wiary, negując przy tym obecność siły wyższej. Z tego tytułu „Sekta egoistów” oprócz tego, że jest książką dość trudną w odbiorze, jest także lekturą bardzo osobistą.  


Ma to swoje dobre i złe strony. Wielu z nas pokochało prozę Schmitta za jej ponadczasowość i filozoficzny kształt, który w bardzo prosty sposób można przełożyć na mało skomplikowaną codzienność. Ta książka jest zupełnie inna. Debiut Schmitta daleki jest od filozofii codziennego szczęścia, cierpienia, czy miłości. Pełen jest za to poważnych pytań, na które nie wiadomo, czy ktokolwiek znajdzie odpowiedź. 

Inne książki tego autora,
których recenzje znajdziesz na blogu: 


O piękne wydanie zadbało
Wydawnictwo Znak Literanova,
któremu dziękuję za egzemplarz. 


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty w tytule i w treści posta pochodzą z książki Sekta egoistów

Co sądzicie o twórczości Schmitta? 
Czy znajdzie się miejsce dla tej książki w Waszej biblioteczce? 

133 recenzja uświadamia mi, jak ten czas szybko biegnie. :)
Miłego weekendu Mole!

7 komentarzy:

  1. Wieki już nie czytałam Schmitta i chyba wszystko co znam, czytałam przed powstaniem bloga. O_o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to takie czasy istniały :v :) Niemożliwe!

      Usuń
  2. Czytałam książki autora, ale przerwałam. Musze wrócić koniecznie, widzę, że potrafi zaskoczyć tak jak kiedyś ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ mi ta książka zapewniła materiału do rozmyślań :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nie czytałam książek tego autora, ale właściwie to mnie nie ciągnie do jego twórczości...

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo zaciekawiła mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fiolka K. koniecznie wróć do czytania książek Schmitta, szczególnie polecam właśnie tę "Sekta egoistów" potrafi zaintrygować i dać dużo do myślenia nad własnym szczęściem i innymi istotnymi rzeczami, zwłaszcza w zadziwiającym zakończeniu. Jestem zauroczona ta książką

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...