poniedziałek, 19 października 2015

#127 Fortuna i namiętności („Klątwa to jest, wiecie, takie paskudztwo, że gdziebyście nie poleźli, tam was dopadnie.”)

Klątwa
Fortuna i namiętności (TOM 1)
Małgorzata Gutowska - Adamczyk
Ocena: 7/10
464 strony
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Klątwa to jest, wiecie takie paskudztwo, że gdziebyście nie poleźli, tam was dopadnie. Choćbyście się w mysiej norze skryli, powlecze się za wami i swoje zrobi. Można przed nią uciekać, za góry, za lasy, nic to nie da. Tu, na miejscu poczekam, jaki mi los pisany.”*

Panią Małgorzatę Gutowską - Adamczyk znam z dwóch pierwszych tomów „Sagi o Gutowie”, znanej potocznie pod nazwą „Cukiernia pod Amorem”. Ostatnio miałam z nią styczność na początku 2013 roku i wstyd się przyznać, ale jakoś do trzeciej części mi nie po drodze. Obiecuję, poprawię się i nadrobię zaległości. 
Małgorzata Gutowska - Adamczyk to także autorka ukochanej przeze mnie książki „Mariola, moje krople...”. Lekka, zabawna, przekorna i ironiczna, którą Wam z całego serca polecam. 

Kiedy dowiedziałam się, że ta sama autorka, która swoim lekkim piórem potrafiła umilić mi niejeden długi wieczór napisała powieść, której kunszt porównany został do dzieł Sienkiewicza, stwierdziłam, że nie ma na co czekać. 


Jeden spacer do biblioteki, prawie pięćset stron książki i może trzy „zarwane” popołudnia. 
Warto było? 

* * *

Klątwa” to książka otwierająca całkiem nowy cykl polskiej autorki. Kontynuacja „Fortuny i namiętności” została przewidziana na rok 2016 - wtedy będziemy mogli wypatrywać na półkach w księgarni drugiej części zatytułowanej „Zemsta”. 

Autorka bestsellerowej „Cukierni pod Amorem” zabiera nas w lata 30. XVIII wieku na Litwę. Choć nigdy nie uciekałam z lekcji historii i nadal postrzegam ten przedmiot jako jeden z najważniejszych i najciekawszych elementów w całej mojej edukacji, to przyznam szczerze, że moja znajomość tego okresu balansuje na granicy: „gdzieś dzwoni, ale nie wiem, w którym kościele”. 
Małgorzata Gutowska - Adamczyk bardzo dokładnie odwzorowuje w swojej powieści czasy śmierci króla Augusta II i wielkiej walki o polską sukcesję. Równie szczegółowo opisuje w swojej książce dwa przeciwne obozy, które zjeżdżają się do kraju, aby wybrać następcę. Na tym tle widocznie zarysowane zostają całkowicie odmienne bohaterki - Zofia oraz Cecylia

Zofia - wdowa, matka dwójki dzieci, stateczna, spokojna, mądra i odpowiedzialna. Cecylia - kokietka, szukająca przygód, szalona i niezwykle uparta. Jaki wpływ na ich losy będzie miała śmierć na stosie młodej kobiety oskarżonej o czary. Czy wierzycie w to, że rzucona przez nią klątwa może wyrządzić innym krzywdę? 


Porównanie „Fortuny i namiętności” do dzieł Sienkiewicza nie stawia według mnie tej książki w zbyt dobrym świetle. Choć wcale nie zamierzam podważać faktów takich jak ten, że Henryk Sienkiewicz był jednym z najwybitniejszych polskich twórców. Jednak taka analogia, o ile zostanie zrozumiana przez dojrzalszych czytelników, o tyle tych młodszych niezwykle skutecznie odstraszy. A nie powinna, bo książka Małgorzaty Gutowskiej - Adamczyk jest napisana niezwykle lekko i przyjemnie, mimo że czasy w których została umiejscowiona jej akcja, odzwierciedlają całkiem inne nastroje. 

W „Klątwie” nie brakuje zbójeckich incydentów i miłosnych uniesień. Ukazany został tutaj również wpływ historii na losy różnych warstw społecznych. Bohaterowie to w większości przypadków ludzie wyraziści i zestawieni ze sobą na zasadzie kontrastu. Jedyne co może przeszkadzać to ich nagromadzenie, a także ich tytuły, których na samym początku lektury nie sposób zapamiętać. Zastosowanie staropolszczyzny przez autorkę ma jednak według mnie więcej zalet niż wad. Dzięki temu świetnie wczuwamy się w nastrój powieści i zdecydowanie odrywamy się od rzeczywistości na rzecz odrealnionej fabuły. 

Fortuna i namiętności” to krótka, ale treściwa książkowa uczta dla wszystkich fanów prozy historycznej. Martwi mnie jedynie fakt, że przez momentami powolną, nieco rozwlekłą fabułę wiele osób odstawia tę książkę przed pierwszą setką stron oraz że ja sama, kiedy będę chciała sięgnąć po kolejny tom, będę zdolna zapamiętać niewiele faktów z poprzedniej części.  

* * *

Życzę sobie w kolejnej części więcej zwrotów akcji, uniesień serca i punktów kulminacyjnych. Fortunę i namiętności” polecam wszystkim, którzy dobrze czuli się na lekcjach historii i chcą odświeżyć przykurzone wydarzenia historyczne, którzy mają ochotę przenieść się do osiemnastowiecznej Polski i tym, którym zaczęły doskwierać nudne, jesienne wieczory. 



Cykl: Fotuna i namiętności

1. Klątwa (2015) | 2. Zemsta (2016) | ...

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty w tytule i w treści posta pochodzą z książki Fortuna i namiętności. Klątwa

Co sądzicie o tej powieści? 
Czytaliście kiedyś książki autorstwa Małgorzaty Gutowskiej - Adamczyk? 
Czekam na Wasze opinie i rekomendacje. 

Zapraszam także na #Instagram
wszystkich, którzy mają ochotę na porządną dawkę książkowych zdjęć. 

Miłego dnia Mole! 

2 komentarze:

  1. A mi się książka niestety nie podobała....

    OdpowiedzUsuń
  2. Poznałam już prozę autorki i czuję, że bym się nie zawiodła na tej książce.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...