poniedziałek, 31 sierpnia 2015

#114 PRZEDPREMIEROWO: Między światami. Moje życie i niewola w Iranie

Między światami
Moje życie i niewola w Iranie
Roxana Saberi
Wydawnictwo Sine Qua Non
Ocena: 7/10
384 strony

PREMIERA: 23/09/2015
Ptak, który uzmysłowi sobie, że on i klatka to nie to samo, jest już wolny

SAEB TABRIZI 
XVII - wieczny poeta perski

Opowiem Wam dzisiaj jedną z tych historii, które dzieją się na co dzień, a które zwyczajnie ignorujemy. Z trzech powodów. 
Pierwszym z nich jest brak wiary, drugim czysta znieczulica, a trzecim bezsilność
Przekroczenie każdej z tych barier przybliża nas do otwarcia oczu na rzeczywistość i stania się aktywnym Obywatelem Świata. Jednak tylko nieliczni pokonują wszystkie trzy przeszkody jednocześnie. 

Między światami” uzmysławia nam, że tacy ludzie jednak istnieją. Roxana Saberi, amerykańska dziennikarka o irańsko-japońskich korzeniach, nie mogła spodziewać się, że pewnego styczniowego poranka zostanie wyciągnięta siłą z domowego zacisza, bo czterej agenci oskarżą ją o szpiegostwo na rzecz Stanów Zjednoczonych. 

* * *

Roxana Saberi swoje dzieciństwo i młodość wiąże właśnie ze Stanami Zjednoczonymi. To tam ukończyła studia licencjackie w zakresie komunikacji oraz studia magisterskie na kierunku dziennikarstwo informacyjne. W tym państwie również rozwinęła swoją karierę modelki i znalazła się w pierwszej dziesiątce w konkursie na Miss Ameryki. W 2003 roku wyjechała do Iranu z misją: poznam ojczyznę mojego ojca. Plany Saberi obejmowały skosztowanie tradycji, kultury, naukę języka perskiego i zostanie w przyszłości zagraniczną korespondentką. Równolegle odzwierciedlały głęboką, podświadomą miłość do państwa, w którym kilka lat później miała zostać uwięziona. 

Koncepcji dziennikarskich młodej kobiety nie było w stanie pokrzyżować nawet odwołanie oficjalnej przepustki prasowej w 2006 roku. Jak sama mówiła: 
Wierzyłam, że świat ma większą niż kiedykolwiek potrzebę niezależnych informacji z Iranu i czułam się też zobligowana, aby je dostarczać. Postanowiłam więc, w ślad za kilkoma dziennikarzami w podobnej sytuacji, nadal pisać w ograniczonym zakresie, według prawa irańskiego niewymagającym przepustki prasowej.”*


Między światami” to przejmująca relacja z aresztowania i pobytu Roxany Saberi w okrutnym teherańskim więzieniu Evin. Oskarżona o szpiegostwo na rzecz Stanów Zjednoczonych każdego dnia pobytu w tym miejscu starała się o prawo do jakiejkolwiek obrony. Jej historia przeraża i porusza do szpiku kości. Żyjemy w XXI wieku, a nadal istnieją państwa, w których respektowanie praw człowieka zdaje się być dobrem luksusowym. 

Roxana Saberi w jeden poranek musiała nauczyć się, jak walczyć o wolność. Na oczach całego świata, w trakcie pokazowego procesu została skazana na osiem lat więzienia w przerażającym więzieniu Evin. Ostatecznie na blisko rok jej pozornie poukładane życie zostało obrócone w pył, a największe działo w jej kierunku wytoczyło państwo, które tak bardzo kochała. 


Książka amerykańskiej dziennikarki jest po prostu ważna, bo zwraca uwagę na wydarzenia w Iranie, przy jednoczesnym zachowaniu szacunku i dumy z irańskich korzeni. Ojczyzna Roxany Saberi to kraj pełen kontrastów cierpiący z powodu polityki zarówno tej wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Kraj, w którym według danych Amnesty International na przełomie '88 i '89 roku zginęło od 4,5 tys. do 10 tys. więźniów. Kraj, w którym prokurator określany jest mianem „teherańskiego kata” i „rzeźnika dziennikarzy”. Oraz gdzie stosuje się przemoc w więzieniach określaną delikatnym mianem „białych tortur”. 

Na to wszystko uwagę zwraca Roxana Saberi. 
Pisana prostym językiem relacja to krzyk człowieka zniewolonego, który doświadczył niesprawiedliwości. To świadectwo życia i nadzieja na spełnienie największego marzenia, czyli powrotu do wolnej ojczyzny. Wolnej od chorej polityki. 

Musisz tu wrócić, bo Iran to ziemia, z której pochodzi twój ojciec, bo nosisz irańskie nazwisko, bo jesteś Iranką.”*

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty w treści posta pochodzą z książki Między światami



Za możliwość przeczytania dziękuję
Wydawnictwu Sine Qua Non.
Książkę Roxany Saberi znajdziecie w księgarniach 
23 września. 

Być może zastanawia Was fakt, dlaczego „wychwalona” przeze mnie książka, została oceniona na 7, a nie na przykład na 10 punktów w dziesięciostopniowej skali. Otóż tego typu tematyka nie jest moim „naturalnym środowiskiem” i w czasie oceniania starałam się to uwzględnić. 

Najlepiej odnajduję się w fikcji literackiej. Historie „z życia wzięte” ze zdwojoną siłą oddziałują na moje samopoczucie i tak jak książka Roxany Saberi nie stanowią rozrywki, wytchnienia, relaksu, ale dają do myślenia, zasmucają i napełniają głowę refleksją. 

Między światami” to książka, po którą sięgnęłam głównie z ciekawości. Chciałam dostać do ręki materiał, który będzie zwiastować jesienne nowości w księgarniach i możecie być pewni - we wrześniu będzie co czytać!

Wszystkim żądnym prawdziwych historii, wiedzy na temat polityki Iranu i pracy dziennikarza od kulis polecam książkę Roxany Saberi. 

Czy jest to pozycja dla Was?
Miłego tygodnia Mole!

8 komentarzy:

  1. Takie książki to także nie moje środowisko, jednak wydaje mi się, iż każdy powinien zapoznać się z taką historią, bowiem z pewnością otwiera ona oczy. Rozejrzę się za tą lekturą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie... :) Tym bardziej, że patronat nad książką objęła organizacja Amnesty international. :)

      Usuń
  2. Kolejna pozytywna recenzja tej książki, a ja nadal nie mam jej w łapkach! Ostatnio coraz chętniej sięgam po historie, jak to nazwałaś, "z życia wzięte" i coś mi mówi, że ta będzie naprawdę dobra :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przejmująca historia. Takim nigdy nie odmawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta książka to moje absolutne must have <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejny raz SQN wydaje książkę, która już w samej zapowiedzi mnie fascynuje - po "Drzewie migdałowym" i "Odłamkach" ufam ich osądowi co do podobnych publikacji i biorę w ciemno. Jestem pewna, że świadectwo kolejny raz mnie nie zawiedzie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Takie książki, z życia wzięte na pewno zawsze zmuszają do refleksji. Jeśli będę miała odpowiedni nastrój, chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Znam kilka osób z Iranu, to szalenie dobrzy ludzie, straszne to co dzieje się w ich pięknym kraju... Książkę chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...