sobota, 1 sierpnia 2015

1.08.1944


71. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. 
Tak, to właśnie dzisiaj. 63 dni chwały i walki. Zryw, po którym po stolicy Polski nazywanej „Paryżem północy”, pozostały jedynie zgliszcza. 

1.8.1944 o godzinie 17:00 wybuchło powstanie, które stało się jednym z najważniejszych aktów zbrojnych w historii naszego państwa. Powstanie warszawskie do dnia dzisiejszego tkwi gdzieś w naszej podświadomości wraz ze zdjęciem małego Powstańca. Oprócz tego, że tkwi to także znalazło odzwierciedlenie na kartach wielu książek.

Tak pisałam w jednym z postów. Dzisiaj z okazji kolejnej rocznicy postanowiłam przygotować zestawienie książek traktujących o Powstaniu. Jest zdecydowanie subiektywna lista, ale w znaczeniu nie tyle nieobiektywnym, co osobistym

* * *


Pamiętnik z powstania warszawskiego
Miron Białoszewski 
Państwowy Instytut Wydawniczy

Tak naprawdę od tej książki zaczęłam swoją przygodę z recenzowaniem. Od momentu, w którym ją przeczytałam zaczęłam również większą wagę przywiązywać do jednego z najbardziej bolesnych etapów w historii Polski, czyli okresu II wojny światowej. Choć przeczytana ponad 2 lata temu, zapadła mi w pamięć jak żadna inna. Przybieram się do nabycia swojego własnego egzemplarza i ponownego przeczytania, z tą wiedzą i myślami, które teraz kłębią się w mojej głowie. 

Pamiętnik z powstania warszawskiego jest jest zbiorem wspaniałych myśli, pełnych autentyczności. Wstrząsające czasy. Wstrząsające fakty. Wstrząsające życie codzienne. Takiej autentyczności nie można znaleźć w żadnym innym utworze. Sentencje, które do teraz biegają po mojej głowie - nie do podrobienia.


Kronika Powstania Warszawskiego
Andrzej Krzysztof Kunert 
Wydawnictwo Zysk i S-ka

Dziewczyny z Powstania
Anna Herbich
Wydawnictwo Znak Horyzont

Kronika Powstania Warszawskiego” to książka, która jest dla mnie jednym z największych czytelniczych odkryć. Nie spodziewałam się, że precyzyjny w detalach przebieg walk tak bardzo mnie zainteresuje. Polecam tę książkę wszystkim zainteresowanym historią i kronikami. To coś dla Was. 

Ta publikacja jest dla mnie innowacyjna, jeśli chodzi o książki utrzymane w tematyce wojennej, bo łączy w sobie wiele cech. Zacznijmy od tego, że „Kronika Powstania Warszawskiego” opisuje to wydarzenie dokładnie dzień po dniu, a nawet bardziej szczegółowo, bowiem nie kończy się na 63. dobie Powstania, ale opisując jego skutki, równie szczegółowo opisuje dzień sześćdziesiąty czwarty, piąty i szósty. Każda kolejna doba to zapisy z polskich i niemieckich dzienników bojowych. To także zapisy z gazet światowych, które jak się okazuje nie były obojętne na los Polaków. Berlin, Moskwa, Lublin, Warszawa, Londyn i wiele, wiele innych miast, a wraz z nimi mnóstwo informacji, do których zwykły szary człowiek nie ma dostępu. 

Dziewczyny z Powstania” to z kolei pozycja, na którą polowałam bardzo i gdy w końcu wylądowała na mojej półce, nie posiadałam się ze szczęścia. Do dzisiaj bardzo miło ją wspominam. Pozycja Anny Herbich jest bardzo bliska sercu zwykłego człowieka. Nie tyle fakty, co emocje grają w niej główną rolę. 

Najbardziej wzruszające jest jednak to, że mimo iż te kobiety straciły w powstaniu wszystko - począwszy od bliskich, przez pozycję i skończywszy na majątku - zapytane, czy ponownie przystąpiłyby do powstania - nie wahały się ani sekundy. To się chyba nazywa patriotyzm.

* * *

Książki o Powstaniu, które pragnę przeczytać w przyszłości: 

Mogłabym wymyślać, przeszukiwać Internet i zarzucać Was zdjęciami różnych, wcześniej nieznanych okładek, ale tak naprawdę pisząc w tym miejscu o książkach, które chciałabym przeczytać, mam na myśli 2 pozycje:

#1


Powstanie Warszawskie. Rozpoznani
Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk
Agora SA

Kiedyś byli tylko cieniami na taśmie filmowej. Anonimowymi bohaterami kronik powstańczej Warszawy. Uśmiechnięty chłopak z apaszką w grochy na szyi, para, której ksiądz udziela ślubu, dziewczyna strzelająca z błyskawicy, szczęśliwy kapral dźwigający zdobyczną broń, pyzaty dzieciak gapiący się, jak starsi strzelają...

Ich nazwiska i losy poznaliśmy dzięki akcji „Rozpoznaj” zorganizowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Ich twarze możemy oglądać w filmie „Powstanie Warszawskie” – pierwszym na świecie dokumentalizowanym filmie bez fikcji. Teraz Iza Michalewicz i Maciej Piwowarczuk opowiedzieli ich przedwojenne, wojenne i powojenne historie – niesamowite i prawdziwe jednocześnie.” [LubimyCzytac]

#2


Powstanie '44
Norman Davies
Wydawnictwo Znak

Norman Davies umieścił historię Powstania na obszernym tle zdarzeń od 1939 do 1956 roku, przede wszystkim jednak skupiając uwagę na funkcjonowaniu koalicji, której część tworzyły polskie siły zbrojne.

Powstała pasjonująca książka, która ukazuje znane - wydawałoby się - wydarzenia w nowym świetle i jednocześnie - dzięki uwzględnieniu najbardziej osobistej perspektywy uczestników Powstania - jest głęboko poruszająca.” [LubimyCzytac]

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

5 książek, 5 różnych historii. 
Którą z nich czytaliście, którą polecacie, po którą sięgnięcie w przyszłości? 

Jakie inne książki o Powstaniu Warszawskim polecacie? 
Czekam na Wasze propozycje w komentarzach. 

W następnym poście podsumowanie lipca
i plan działania w kolejnym miesiącu. 

Cudownego weekendu Mole!



8 komentarzy:

  1. Zainteresowałaś mnie tą pierwszą pozycją, choć raczej nie czytam książek historycznych. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam "Obłęd'44" - jedna z moich ulubionych książek o powstaniu, trochę z innej perspektywy, bo stuprocentowa krytyka powstania, ale warta każdej przeczytanej strony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam tylko "Dziewczyny z Powstania" - niesamowite, poruszające historie. "Powstanie '44" chciałabym przeczytać, ale mam obawy, że taka literatura mnie pokona.

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie muszę przeczytać "Dziewczyny z Powstania".

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam w planach "Dziewczyny z Powstania". Muszę mieć te książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. "Dziewczyny z powstania" polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam jeszcze żadnej z nich, ale pierwszą w planach mam ,,Dziewczyny z Powstania"!

    OdpowiedzUsuń
  8. Polecam Wam dziennik niepublikowany, niedawno znaleziony przeze mnie w domu łączniczki Powstania Warszawskiego, która ma dziś 90 lat, wtedy miała 19 i pisała wg mnie lepiej niż Białoszewski. Fragmenty publikuję tu: http://mojepodrozeliterackie.blogspot.com/2015/08/powstanie-warszawskie-odnalezione.html#comment-form

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...