piątek, 5 grudnia 2014

#70 Zwierzenia kontestatora („Jestem wolnym ptakiem świata.”)

Zwierzenie kontestatora
Marek Piekarczyk / Leszek Gnoiński 
450 stron
Ocena: 8/10
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Premiera: 19/11/13
 „Ale nie myśl, że tak może wyglądać koniec mojej opowieści, bo ciąg dalszy na pewno nastąpi...”*

Kim jest kontestator
Słownik języka polskiego podaje nam definicję, że jest to osoba „kwestionująca, zwłaszcza publiczne, wartości i normy obowiązujące w życiu społecznym, politycznym itp.”* Z rozmowy, którą przeprowadził Leszek Gnoiński - polski dziennikarz muzyczny - z Markiem Piekarczykiem, okazuje się, że bohater tej opowieści był właśnie kontestatorem swoich czasów. 

Oczywistym jest fakt, że o wiele przyjemniej czyta się dynamiczne książki opowiadające o buntownikach, niż nudne jednostajne opowieści o ludziach ślepo wierzących w dany system. 
Wydawnictwo Sine Qua Non 19 listopada wydało nietuzinkową biografię o „bezkompromisowym, totalnie szczerym, męskim i uczciwym”* człowieku. Taki właśnie jest Marek Piekarczyk. 
Prawdziwa gratka dla oddanych fanów zespołu TSA i jego samego wpadła w ostatnim czasie w moje ręce. Czy „Zwierzenia kontestatora” są książką wartą uwagi? 


Zacznę od pytania: kto dzisiaj nie pisze własnej autobiografii? Właściwie każdy może to zrobić, niezależnie od wieku, pozycji i treści wartych przekazania. Dlaczego więc mamy się zachwycać kolejną tego typu pozycją i poświęcać jej swój cenny czas. Przyznam szczerze, że biografia nie jestem moim ulubionym gatunkiem literackim i wielokrotnie to podkreślałam, że mając do wyboru czyjąś biografię i dowolną inną książkę, zawsze wybiorę tę drugą. 
Zapytacie więc, dlaczego przeczytałam „Zwierzenia kontestatora”. 
Otóż ilekroć miałam okazję usłyszeć wywiad z Markiem Piekarczykiem, tyle razy byłam pod wrażeniem jego osoby, doboru słów i jego wrażliwości. Choć nie mogłabym zanucić Wam ani jednego utworu TSA, to powiem Wam, że byłam niezwykle ciekawa kolejnej rozmowy z jego udziałem, tym razem przeprowadzonej przez prawdziwego profesjonalistę. Zastanawiałam się, czy tak długi dialog może się udać i jednocześnie nie zanudzić czytelnika, i jak się okazuje, taka rozmowa może być naprawdę interesująca.


Wydawnictwo Sine Qua Non w cudowny sposób opakowało... Czyjeś życie. Książka o Marku Piekarczyku fantastycznie prezentuje się w twardej oprawie. Jest solidnie wykonana, a przede wszystkim opracowana z głową. Co to oznacza? To znaczy, że jest podzielona na przejrzyste rozdziały, zawiera mnóstwo fotografii przedstawiające bohatera i jego rodzinę w różnych okresach czasu, a także niepublikowane wcześniej teksty piosenek i wiersze wokalisty zespołu TSA. Na końcu „Zwierzeń kontestatora” znajduje się także kalendarium najważniejszych wydarzeń z życia Matka i pełna dyskografia. 

Jeśli chodzi o kwintesencję książki, czyli treść, po przeczytaniu „Zwierzeń kontestatora” stwierdzicie, że w życiu Marka Piekarczyka nie było czasu na nudę. Nauka, muzyka, długie włosy na przekór całemu światu, z czasem wyjazdy, trasy koncertowe, aż w końcu upragniona stabilizacja. Rozmowa przeprowadzona przez Leszka Gnoińskiego z pewnością udowadnia, że człowiek, którego znamy z uczestnictwa w różnych akcjach charytatywnych, a przede wszystkim z programu The Voice of Poland - był, jest i na pewno pozostanie tytułowym buntownikiem. 

Czytałam wiele biografii, jedne wspominam lepiej, inne gorzej, ale tą zdecydowanie mogę umieścić na szczycie książek, które są najlepsze w swoim gatunku. 
Rzetelna, szczera i prawdziwa rozmowa o życiu outsider'a. Polecam. 

Za możliwość przeczytania
dziękuję wydawnictwu Sine Qua Non.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
* cytaty pochodzą z książki Zwierzenia kontestatora”.


Jeśli macie wolną chwilę, posłuchajcie. A całość znajdziecie tutaj i tutaj

10 komentarzy:

  1. Czytałam już o tej publikacji i stwierdziłam, że mogłabym się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też jestem bardzo pozytywnie zaskoczony książką. Marka znam osobiście, ale i tak dowiedziałem się paru rzeczy, których nie znałem :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie ta osoba nie interesuje, więc biografii tej nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Może być ciekawie. Nie słyszałam wiele o kontestatorach, na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam o tej książce ;) Może nawet kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sięgnęłabym po biografię tylko wtedy, gdy opowiadałaby o kimś, kto jest moim idolem :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Piekarczyka jako osobę, jako wokalistę...Jego charyzma napełnia mnie dziwnie pozytywną energią, więc jest to dla mnie pozycja must have :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś może sięgnę po tę książkę./ Ostatnio coraz bardziej ciągnie mnie do biografii.

    OdpowiedzUsuń
  9. Powoli do autobiografii się przekonuje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O! Tą pozycję chętnie bym poznała.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...