piątek, 16 sierpnia 2013

#6 Duma i uprzedzenie

Duma i uprzedzenie
Jane Austen
304 strony
Prószyński i S-ka
10/10
W końcu zebrałam się w sobie i postanowiłam napisać post o książce, która całkowicie mną zawładnęła. 

Na początek kilka faktów. Duma i uprzedzenie to książka, która została wydana w 1813 roku. Składa się z 61 rozdziałów i gdybyśmy mieli określić jej tematykę, powiedzielibyśmy że jest to powieść społeczno-obyczajowa z wplecionym motywem romansu. Książka zajmuje zasłużone miejsce na liście 100 najlepszych książek według BBC, a według plebiscytu z 2003 roku również przeprowadzonego przez BBC tym razem jednak na ulubioną książkę brytyjskiego czytelnika zajęła drugie miejsce. Pierwszy tytuł jaki nadała tej książce Jane Austen brzmiał First Impressions - Pierwsze Wrażenia. Z góry narzucona interpretacja tytułu mówi, że pierwsze wrażenie bywa często mylące, poznawanie człowieka to  proces o wiele dłuższy. Dla mnie Duma i uprzedzenie to nic tylko dwójka głównych bohaterów połączona spójnikiem i. Darcy - dumny. Lizzy - uprzedzona, mimo wszystko razem... 




Umówmy się, że nie będę nakreślać i streszczać fabuły książki. Wyszukiwarka google pozostawia nam milion możliwości i na pierwszej lepszej stronie możemy się dowiedzieć z czym mamy do czynienia. Miło byłoby jednak, gdybym ze swoimi spostrzeżeniami mogła podzielić się z osobą, która coś o Dumie i uprzedzeniu słyszała... 

Zacznę od tego, że świat jaki pokazuje nam Jane Austen jest specyficzny. Życie przedstawicieli angielskich wyższych sfer, a także zwyczajnych, prostych ludzi na przełomie XVIII i XIX wieku to coś co możemy odnaleźć na kartach książek, bądź w filmach - ja jednak wybieram to pierwsze. Gdy ktoś od czasu do czasu sięga po odrobinę klasyki, to w książce Jane Austen z pewnością znajdzie to, czego szuka. Ta angielska autorka to z pewnością mistrzyni trafnych obserwacji psychologicznych, niedopowiedzeń i po prostu słowa. Ci, którzy twierdzą że przesłaniem Dumy i uprzedzenia jest wyjdź jak najszybciej za mąż są w błędzie. Mimo że czytając tą książkę ze szczególną uwagą obserwujemy cały ten klasyczny romantyzm, to jesteśmy obserwatorami etykiety, szeroko pojętej kultury i angielskiej arystokracji. To są czasy, które budzą szacunek jakiego w dzisiejszym świecie brakuje
Bohaterowie? Obiektywnie rzecz ujmując, każdy znajdzie kogoś kto go zdenerwuje i kogoś kogo polubi. Duża rozpiętość charakterów. Niebanalni, a przede wszystkim prawdziwi. 

I tak można byłoby pisać bez końca, ale ja powiem: przeczytaj! Ręczę, że nie trafisz na miłą, naiwną i tanią historyjkę miłosną jakich dookoła miliony. Co mogę powiedzieć o tej książce czego jeszcze nikt nie powiedział? 



7 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze, ale widać warto zacząć nadrabiać braki i zabrać się za klasykę. Już od dłuższego czasu chcę się zatopić w tej książce, ale jak na złość nie umiem jej dostać w swoje ręce :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie wakacje to taki czas nadrabiania braków. Ja też się jej trochę naszukałam :) - wiecznie wypożyczona. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Książka bardzo mi się podobała. Może nie zawsze była najciekawsza, ale bohaterów pokochałam.
    W tytule wkradł Ci się błąd :) Jest "Dumie u uprzedzeniu".

    OdpowiedzUsuń
  3. Dumę i uprzedzenie właśnie czytam. Jak na razie bardzo podoba mi się styl pisania autorki. Mam nadzieję, że dalsze rozdziały mnie nie rozczarują i cała książka przypadnie mi do gustu :) Pozdrawiam, Livresland :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic tylko życzyć miłej lektury ;-)

      Usuń
  4. "Duma i uprzedzenie" to klasyka - wstyd mi, że jeszcze nie czytałam tej powieści... Na pewno nadrobię to. :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...