wtorek, 30 lipca 2013

#1 Lady Susan

wraercgrgrgtrft
Lady Susan / Watsonowie / Sanditon
Jane Austen
Lady Susan 62 str.
Prószyński i S-ka
Nadchodzę z pierwszą porcją dobrej literatury. 
Jane Austen to zdecydowanie jedna z moich ulubionych autorek. Uwielbiam klimat jej dzieł i zawsze po przeczytaniu jednej z jej powieści trudno przestawić mi się na charakter literatury współczesnej. 

Po przeczytaniu Mansfield Park i Dumy i Uprzedzenia, postanowiłam wrócić do tego najwcześniejszego utworu, który został napisany prawdopodobnie już w 1795 roku czyli Lady Susan. Powieść ta została wydana w jednej książce razem z Sanditon i utworem Watsonowie - dzisiejszy post w pełni poświęcam temu pierwszemu. 

Lady Susan przedstawia nam portret kobiety, z jednej strony pięknej fizycznie, obdarzonej talentem do usidlania płci przeciwnej, a z drugiej kobiety fałszywej, pozbawionej jakichkolwiek skrupułów w okłamywaniu innych. Austen wprowadza nas w świat małych i dużych intryg Lady Susan - egoistki, bawiącej się uczuciami innych.

Ten krótki utwór jest o tyle bardziej ciekawy i zasługujący na uwagę, bo pisany jest na zasadzie listów (powieść epistolarna), z taką budową utworu spotkałam się już chociażby w Listach starego diabła do młodego Lewisa, czy romantycznej lekturze Goethego Cierpienia Młodego Wertera. Ta forma jest po pierwsze odskocznią od obecnych wszędzie powieści podzielonych na obszerne w treść rozdziały, a po drugie utwór epistolarny wymaga od czytelnika większej uwagi, umiejętności czytania między wierszami oraz obiektywnego spojrzenia, bowiem list jest obrazem emocji autora - my sami musimy przełożyć go na swój język. 

Jako entuzjastce utworów Jane Austen nie pozostaje mi nic innego, jak polecić utwór by móc odnaleźć na tych kilkudziesięciu stronach postać Lady Susan. 
Polskie wydanie
trzech utworów Austen. 

A Wy, co myślicie o wakacyjnym powrocie do klasyki literatury? 

6 komentarzy:

  1. Wakacyjny powrót do klasyki literatury uważam za świetne posunięcie, z którego muszę skorzystać. Od dawna planuję poznać twórczość Jane Austen, ale ciągle mi z nią nie po drodze... Muszę to KONIECZNIE zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że uda mi się sięgnąć po którąś z książek Jane Austen przez wakacje, gdyż planuję to od dawna i jakoś nie umiem się zmobilizować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam w planie jeszcze kilka recenzji książek Jane Austen ;-). Na mnie to własnie opinie innych zadziałały motywująco. :-) Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Jane Austen jest wspaniałą pisarką. Mam zamiar przeczytać "Roważną i romantyczną" i to koniecznie! Piękny ten Twój szablon <3 Pozdrawiam, Livresland.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, jest wspaniała. To własnie "Rozważną i romantyczną" chciałam ostatnio przeczytać, ale moja bibliotekarka stwierdziła, że nie ma już ani jednego egzemplarza, bo "młodzież na wakacjach powraca do klasyki". :D
      Za szablon odpowiedzialne są same zdolne osóbki stąd http://wioskaszablonow.blogspot.com/ :-) Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Mam też ogromną ochotę przeczytać "Mansfield Park". Podobno bardzo dobra książka.
      W każdym razie szablon wygląda naprawdę ślicznie :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...